De website is live! Waar ben je het meest trots op?
Het team!! Zo fijn om iedereen in zijn element te zien tijdens het ontwikkelen van onze eigen website. Iedereen kon zijn of haar expertise en persoonlijkheid mee in dit project steken en daar kan ik alleen maar heel fijn op zijn. Ook heel fijn om onze branding zo mooi tot uiting te zien komen op de website.
Om eerlijk te zijn was dit project ook wel de ‘shot onder mijn gat’ die ik zelf nodig had om eindelijk eens wat meer naar buiten te komen met wie we zijn en wat MARCO doet. Omdat daar toch een groot deel van mijn eigen persoonlijkheid in zit… Mega kwetsbaar ;-)!
Maar nu hebben we echt de tijd genomen om onze kennis en realisaties eens uit te schrijven, onder andere door een volledige blog-pagina uit te werken, en ja… Daar ben ik stiekem toch ook wel heel trots op!
Hoe komt het dat je dit zo lang hebt uitgesteld?
Automatisch leg je de lat enorm hoog, zeker omdat dit ook onze eigen expertise is. Net daarom wil je vanaf de eerste dag de perfecte website hebben. Maar dat gaat niet. Een website is een proces, een spiegel van je bedrijf. Net zoals je elke dag aan je bedrijf werkt, kan je ook elke dag aan je website werken.
Als het alleen aan mij had gelegen, stond de website waarschijnlijk nog niet live ;-)! Vooral omdat ik nog heel veel ideeën heb om erin te verwerken. Maar zoiets moet je loslaten… Want het is net fijn dat je website mee evolueert met je onderneming. Ook voor de bezoekers van de website!
Stel je wilt een nieuwe website. Hoe begin je hier nu aan?
De eerste stap is er eentje die heel veel mensen vergeten: de doelstelling van je website bepalen. Wil je jouw website echt inzetten voor lead generation? Of is het meer een digitaal visitekaartje voor als je bepaalde projecten wilt tonen? Wat wil je eruit halen?
Zodra je dat bepaald hebt, kan je nadenken over de structuur van de website. Denk hierbij vooral aan de bezoeker van je website: what’s in it for them? Lijst nadien op wat je nodig hebt van beeldmateriaal en teksten.
Een tip: doe dit niet allemaal zelf. De kwaliteit van de beelden en teksten op een website zijn echt van onschatbare waarde. Uiteraard kan je zelf je blogartikelen schrijven, maar laat een copywriter zeker eens een kijkje nemen naar je homepagina, titels en call to actions. Ook voor beelden huur je best iemand, die foto’s spreken echt meer aan dan beelden die je zelf trekt. Ook al is het met een goede camera. Geen groot budget? Hoor dan eens in je eigen vriendenkring, wie weet kent iemand van je vrienden wel iemand in zijn of haar netwerk!
Bovendien heb je niet enkel kwaliteitsvoller materiaal maar op die manier blijft je website ook niet liggen. Een buitenstaander ziet vaak ook meer. Je staat zelf vaak te dicht bij je eigen business en uit enthousiasme wil je soms te veel vertellen.
Quick win: Heb je binnenkort een teamdag of een off-site met je team? Boek enkele uurtjes een fotograaf en zorg dat je alvast wat teamfoto’s en actiefoto’s achter de hand hebt. Niet twijfelen. Echt waar, dit komt altijd van pas. Altijd! Wij hebben dit ook gedaan en geloof me, die investering levert nu al op!
Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om te blijven inzetten op je eigen kanalen – zoals een website?
Omdat dit het enige is waar je zelf controle over hebt. Vandaag de dag zien we heel veel influencers met een enorm bereik. Ze investeren vaak heel veel tijd en moeite in het uitbouwen van een grote community. De valkuil is dat zij vaak geen gegevens hebben van hun volgers. De dag dat Instagram of TikTok plat ligt, of hun account gehackt wordt, zijn ze letterlijk alles kwijt. Als bedrijf kun je je dit echt niet veroorloven. Je wilt zelf eigenaar zijn van je platform. En vooral van de gegevens van je community.Maar nu hebben we echt de tijd genomen om onze kennis en realisaties eens uit te schrijven, onder andere door een volledige blog-pagina uit te werken, en ja… Daar ben ik stiekem toch ook wel heel trots op!
Heb je nog een laatste tip om mee te geven aan andere bedrijfsleiders?
Als je consistent wilt blijven werken aan je zaak – in plaats van enkel erin – behandel je eigen onderneming dan alsof het een klant is. Plan meetings in met jezelf en laat er niets tussenkomen. Ook niet dat ene dringende telefoontje of een meeting die zogezegd echt niet op een ander moment kan. Plan per maand letterlijk een meeting met jezelf in van enkele uren en werk aan je eigen strategie, content planning, structuur, cijfers, etc.
Ik geef mezelf bijvoorbeeld echt deadlines. Dat ligt ook in mijn persoonlijkheid, ik presteer beter als ik een bepaalde druk voel :-p! Mij helpt het bijvoorbeeld ook door andere mensen in het proces te betrekken. Hierdoor creëer ik niet enkel verantwoordelijkheid naar hen toe maar maken we van de deadlines en uitdagingen een gemeenschappelijke missie.
Zo houden wij elk kwartaal een MARCO’Day waarop ik de doelstellingen voor het bedrijf duidelijk communiceer. Iedereen voelt zich hiervoor betrokken en weet dat ze mee verantwoordelijk zijn voor het behalen van de beoogde doelen. Het wordt een gemeenschappelijke missie en eerlijk… Dat geeft enorm veel energie!