Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the updraftplus domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/1/2/c/robinreyns.be/httpd.www/marcowp/wp-includes/functions.php on line 6114 Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpforms-lite domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/1/2/c/robinreyns.be/httpd.www/marcowp/wp-includes/functions.php on line 6114 STORYTELLING… WHAT’S ALL THE FUSS ABOUT? – Marco

STORYTELLING... WHAT'S ALL THE FUSS ABOUT?

De meeste mensen hebben al wel gehoord van de term ‘storytelling’, maar waarom gebruiken marketeers dit nu juist zo graag? 

Jill De Ranter

CHIEF MARCO

What’s the story?

Het is wetenschappelijk bewezen dat het menselijke brein houdt van verhalen. We onthouden een verhaal veel makkelijker omdat dit vaak een blijvende indruk achterlaat. Bovendien vertellen we het ook sneller verder, net omdat we het zo goed onthouden. Denk maar aan de ezelsbruggetjes die veel studenten gebruiken om losse zaken te onthouden. Wie heeft tijdens zijn of haar studies nog nooit een verhaal gemaakt van termen of zaken die we moesten onthouden? Exact mijn punt.

Bovendien reageren onze hersenen ook beter op verhalen met een duidelijke betekenis en doel. Als een bedrijf duidelijk kan maken waarom het bestaat en welk doel het nastreeft, kan dit een krachtige emotionele reactie oproepen. Als je ideale klant zich in dit doel kan herkennen, gaan zij op een veel dieper niveau connecteren met je brand/bedrijf. Net omdat het een emotionele reactie oproept. 

In het artikel “Hoe vorm je jouw onderneming om naar een sterk merk?”, benadrukten we het belang van de ‘why’ al. Heb je deze duidelijk in kaart gebracht en vertaald naar een sterk verhaal? Trek dit dan door tot in het kleinste detail. Mensen hebben immers de neiging om cognitieve dissonantie te vermijden en zoeken steeds naar consistentie. Hoe consistenter je jouw ‘why’ gaat toepassen in alle aspecten van je onderneming, hoe geloofwaardiger je overkomt en hoe meer vertrouwen je uitstraalt.

Hoe doe je dit nu concreet?

Door als onderneming zelf stil te staan bij de kern van je bestaan. Doe dit voordat je enorme bedragen gaat investeren in je marketing. Anders is het een beetje dweilen met de kraan open. 

Ik heb de laatste jaren te vaak gezien hoe bedrijven, groot en klein, soms enorm grote sommen uitgeven om aanwezig te zijn op verschillende kanalen, te adverteren, events te organiseren, etc… Zonder een echt verhaal. En dus ook zonder échte impact. En pas op, onze sector speelt hier gretig op in. Als ik tegen ondernemers zeg dat ik een marketingagentschap heb, moeten ze zich vaak inhouden om niet met hun ogen te beginnen rollen. Marketing heeft met de tijd nu eenmaal een negatieve connotatie gekregen.

Weet je nog steeds niet waar te beginnen? Stel jezelf dan de vraag:  Als je niéts over je producten of diensten mag vertellen, waarom is het belangrijk dat jouw bedrijf in de wereld is? Waarom ben jij hier? Wat ga jij veranderen? Wat breng jij naar de wereld dat het écht nodig heeft? Dat is je ‘why’. 

Pas dààrna kan je jezelf de vraag stellen: HOE kan mijn bedrijf een symbool worden van deze visie/deze overtuiging? En pas daarna mag je het over je product of dienst hebben – daar zat je op te wachten hé ;).

Twijfel je nog steeds hoe je hieraan kan beginnen? Omdat het niet eenvoudig is om dit alleen te onderzoeken, kan je bijvoorbeeld iemand uit je omgeving zoeken die jou en je onderneming heel goed kent maar er zelf niet dagdagelijks mee bezig is. Neem een wit blad papier en buig je samen over de volgende vragen: 

  • Wat gaat jouw bedrijf aan de wereld veranderen? 
  • Waar kun jij je over opwinden? Wat zou je willen veranderen of bijdragen om dat te draaien? 
  • Welk probleem lost jouw bedrijf op voor je klanten?
  • Wat zijn de belangrijkste drijfveren van jouw onderneming

Neem hiervoor minstens 30 minuten en noteer ondertussen alles waar je aan denkt. Ben je eruit geraakt? Is je ‘why’ duidelijk geworden? Voel je opnieuw voor welke overtuiging je staat? Laat het ons dan zeker weten, wij zijn altijd curieus ;-)!