Waarom doe je wat je doet?
Toen je jouw zaak oprichtte, had je waarschijnlijk een heel duidelijke missie. Door de jaren heen zijn niet enkel je bedrijf maar ook je team en jij als persoon gegroeid Ă©n is je aanbod geĂ«volueerd. Het is dan ook heel normaal dat tijdens die groeifase de rode draad of de fundamenten van je merkverhaal veranderen. Langzaam maar zeker verlies je dan ook de âbigger pictureâ uit het oog. En net dan is het belangrijk om even stil te staan bij de identiteit van je bedrijf. Is die nog steeds duidelijk? Het is misschien duidelijk wat jullie juist doen, maar kan je ook uitleggen waarom je onderneming doet wat het doet? En vooral⊠Waarom zou iemand hiervan wakker liggen?
Ontstaan MARCO
Persoonlijk ben ik iemand die altijd heel goed weet wat ze wilt. Tot ik 2 jaar geleden geconfronteerd werd met een heel eenvoudige vraag: âWaar mogen ze jou âs nachts voor wakker maken?”. Er kwamen al snel oppervlakkige antwoorden als reizen, op restaurant gaan, met vrienden afspreken, etc⊠Maar ik antwoordde niet op de essentie van de vraag: Waarom stond ik Ă©cht op âs morgens? Wat was mijn doel? En vooral, hoe kon ik dit verwerken in mijn eigen onderneming?
Het feit dat ik me die vragen stelde, kwam niet zomaar. MARCO is immers ontstaan tijdens een radicaal keerpunt in mijn leven. In 2021 overleed mijn mama jammer genoeg aan pancreaskanker. Het dwong me om na te denken over wat Ă©cht belangrijk is in het leven. Ik volgde mijn gevoel, gaf mijn ontslag en waagde de sprong naar het ondernemerschap. Iets wat al lang zat te kriebelen. Mijn ervaring bij een KMO, een groot marketingagentschap, Ă©n een multinational gaf me de nodige ervaring om die sprong ook op de juiste manier te maken.
Vastberaden om de bestaande marketingclichĂ©s de wereld uit te helpen, begon ik samen met een kleine groep freelancers aan MARCOâs parcours. Samen deelden we niet alleen de overtuiging dat we sterker waren als team, maar wilden we ook Ă©cht impact maken bij bedrijven. Dat is ons doel, dat is waarom we doen wat we doen.
Waarom is dit nu van belang voor je onderneming?
Omdat het net die drijfveer is dat je bedrijf onderscheidt van anderen. Bovendien ga je op die manier niet enkel de juiste klanten aantrekken maar ook de juiste medewerkers. Je wilt toch medewerkers die ergens mee in geloven? Want enkel een aantrekkelijk loonpakket werkt anno 2024 gewoon niet meer. Als jouw bedrijf op een dieper niveau niets bijdraagt aan jouw medewerkers, zal je het loon moeten blijven verhogen om een bepaalde loyaliteit te creëren. Tot je dit gewoon niet meer kan betalen. Net daarom is het zo belangrijk om je merkidentiteit echt juist te krijgen en dit uit te dragen naar klanten én medewerkers.
Hoe pak je jouw merkidentiteit nu concreet aan?
Er zijn enorm veel marketingmodellen om je merkidentiteit te bepalen, de Ă©Ă©n al ingewikkelder dan de andere. Maar voor mij blijft âThe Golden Circleâ van Simon Sinek Ă©Ă©n van de relevantste. Het is misschien een heel eenvoudig model, maar de essentie is cruciaal. En soms moet je het gewoon niet moeilijker maken dan nodig! đ
De Golden Circle bestaat uit 3 cirkels: de buitenste cirkel staat voor wat je doet (âWhatâ), de middelste voor hoe je dit doet (âHowâ) en de binnenste voor waarom je het doet: je purpose. De meeste bedrijven werken van buiten naar binnen. Ze weten wat ze doen (bijvoorbeeld het maken van machines), ze weten vaak ook hoe ze het doen (bijvoorbeeld machines van die enorm gebruiksvriendelijk zijn) maar op de vraag waarom ze het doen, kunnen maar weinig bedrijven een duidelijk antwoord geven. En nee, winst maken is geen doel op zich maar een resultaat. Het gaat echt om de vraag: waarom doe je het? En waarom zou dat iemand uitmaken?
Succesvolle bedrijven – en de meeste grote merken – pakken het immers anders aan. Zij communiceren van binnen naar buiten: vanuit hun why. Hoe komt het bijvoorbeeld dat Nike zoân sterk merk is? Omdat ze vertrekken vanuit een heel duidelijke âwhyâ en die klinkt als volgt: âBij Nike geloven we in de kracht van sport om levens te veranderen.” We willen atleten inspireren over heel de wereld en we geloven dat iedereen een atleet is, ongeacht niveau of vaardigheid.
Dit is al jaren waarom ze doen wat ze doen en zie je terug in alle vormen van communicatie. Hun purpose wordt niet enkel weerspiegeld in Ă©Ă©n van de krachtigste baselines ooit – Nike, Just do it. Maar ze trekken dit door in alle vormen van communicatie. Zelfs vandaag de dag houden hun campagnes hier nog steeds aan vast. Misschien net daarom dat het merk nog steeds zo sterk staat na 60 jaar?Â
It’s all in the mind
De kracht van het concept van de Golden Circle ligt in het feit dat het gebaseerd is op de manier waarop wij als mens informatie verwerken en beslissingen nemen. Het is gebaseerd op neurowetenschappelijke principes en psychologische inzichten.
Zoals de meeste mensen weten, hebben we twee soorten hersenen: een emotioneel brein (ook wel het limbisch systeem genoemd) en een cognitief brein, ook bekend als de neocortex. Bedrijven die enkel focussen op wat ze doen, en dus louter communiceren over hun producten of diensten, leggen enkel een link met de neocortex. Dit is het meest ontwikkelde deel van onze hersenen en is verantwoordelijk voor cognitieve functies zoals bewust denken, logica, analyse, taal en probleemoplossing. Hoewel het in de communicatie van een bedrijf belangrijk is om specifieke details te verstrekken, ga je op deze manier geen impact maken. De neocortex is immers logisch en rationeel, maar het is niet altijd het deel van de hersenen dat mensen emotioneel raakt of motiveert.
Een krachtige marketingstrategie houdt rekening met zowel de emotionele als de rationele aspecten van een doelgroep. Als je vertrekt vanuit de âwhyâ, ga je als bedrijf een emotionele connectie maken. Ons limbisch systeem, dat betrokken is bij emotie en motivatie, wordt immers geactiveerd zodra mensen zich verbonden voelen met iets op een emotioneel niveau. Als je als onderneming dus vanuit je purpose gaat communiceren, kan je het limbisch systeem van jouw doelgroep aanspreken. Wat kan leiden tot een sterkere merkloyaliteit. En laat dat net het doel zijn van een sterke marketingstrategie: je doelgroep converteren naar echte ambassadeurs van je merk/bedrijf.
We zien de impact van de âwhyâ ook effectief bij de consument. Uit consumentenonderzoek blijkt bijna altijd dat mensen willen kopen van een bedrijf dat hen de beste kwaliteit biedt: producten met de meeste functies, de beste service en dat alles tegen de beste prijs. Met andere woorden, volledig rationeel. Als je echter kijkt naar de bedrijven met de hoogste loyaliteit, dan zie je dat ze zelden al die dingen hebben.
Neem Apple bijvoorbeeld. Apple is gemiddeld 25% duurder dan al zijn concurrenten. Bovendien zijn hun producten vaak niet compatibel met andere software of toepassingen. Ze veranderen ook constant hun kabeltjes en poortjes zodat je verplicht bent om hun nieuwe producten te blijven kopen (we kennen deze frustratie allemaal). En in het algemeen gaan de producten vaak minder lang mee dan hun concurrentie. De eerlijke waarheid is: als we enkel rationele beslissingen zouden maken, dan zou niemand een Apple product kopen. En toch. Gebruik jij momenteel een iPhone of een Mac computer? Awel, ik ook.
Hoe leg je dat nu uit?
Apple is ontstaan vanuit een passie om de status quo uit te dagen. Ze geloofden (en doen dit vandaag nog steeds) dat mensen met passie de wereld beter kunnen maken. En dat mensen die gek genoeg zijn om te denken dat ze de wereld kunnen veranderen, dat ook effectief doen! Tijdens zijn speech in 1997 zei Steve Jobs letterlijk: we willen de mensen die de wereld hebben veranderd eren. Sommige van die mensen leven nog, anderen niet meer⊠Maar leefden ze nog wel, dan zouden ze sowieso een Mac als computer hebben.
Hij lanceerde de baseline: âThink differentâ. Een heel duidelijk doel: in alles wat ze doen, willen ze de status quo uitdagen en de dingen anders doen. Een purpose die exact aansluit bij de ideale klant van Apple: de creatieveling, de rebel, de vreemde eend in de bijt, iemand die tegen de stroom ingaat.
Als je aan een fervente Apple-fan vraagt waarom ze bij een Mac of een iPhone zweren, dan gaat het antwoord waarschijnlijk niet zijn âomdat ik de status quo graag challengeâ of âomdat ik anders denkâ. Maar dit speelt zich wel op een dieper, minder bewust niveau van identificatie af. Hoewel hun antwoord waarschijnlijk rationeler zal zijn: âde gebruiksvriendelijkheid, het design, zo gemakkelijk, etc..â
Maar zoals we eerder zagen, zijn Apple producten eigenlijk helemaal niet de rationele keuze om te kopen. We zitten hier met andere woorden volledig in het limbisch systeem. Deze fervente Apple fan heeft zijn emotionele keuze (onbewust) gerationaliseerd. Wat er Ă©cht gebeurd is, is dat Apple een symbool is van iets groter waarin deze fan ook gelooft. Over zichzelf, en over de wereld.
Het gaat hier niet over of dit nu gezond is of niet voor onze consumptiemaatschappij. Dat laat ik in het midden. Maar het gaat erover hoe Apple met een simpele maar enorm krachtige baseline een imperium heeft opgebouwd.`
Neem dus echt tijd om stil te staan bij de identiteit van jouw bedrijf. En vertaal dit nadien pas in een sterke marketingstrategie.