1. Bepaal de doelstelling van je website
Waarom wil je een (nieuwe) website? Waar dient hij voor? Wil je jouw website echt inzetten voor lead generation? Of is het meer een digitaal visitekaartje voor als je bepaalde projecten wilt tonen? Wat wil je eruit halen? Zorg er ook voor dat je doelstelling relevant is voor je doelgroep. Kennis delen? Oké waar is die e-book of de blogartikelen? Wil je vooral dat mensen je contacteren? Zorg dan dat je voldoende call-to-actions naar je contactpagina hebt.
Zodra je dat bepaald hebt, kan je nadenken over de structuur van de website. Denk hierbij vooral aan de bezoeker van je website: what’s in it for them? Lijst nadien op wat je nodig hebt van beeldmateriaal en teksten.
2. Werk aan heldere boodschap
Door de overload aan informatie, is onze aandachtsspanne nog korter geworden. Als een bezoeker binnen de 3 seconden niet overtuigd is, klinkt hij of zij weg. 3 seconden. Kijk eens kritisch naar je website: is dit vandaag al het geval?
3. Zorg dat je zelf in controle bent
En dat doe je door te investeren in een gebruiksvriendelijke back-end. Hierdoor kan iedereen hierin werken en blijft dit niet bij één persoon liggen. Vermijd dat je voor elke kleine aanpassing naar de webdesigner moet. Dit is een extra drempel waardoor je website binnen de kortste keren outdated is. Bespaar jezelf die teleurstelling. Het is echt, maar écht, die paar uur ‘tussen de vingers krijgen’-leertijd waard om je eigen website te leren beheren. Geloof mij, zo moeilijk is dat nu ook weer niet. 😉
4. Hou je bezoeker bezig
Vermijd daarom doodlopende pagina’s en maak gebruik van voldoende call-to-actions. Kan je altijd doorklikken? Ben je op de pagina met het aanbod? Link dan zeker door naar een referentie. Kan je bij die referentie ook doorklikken naar een andere case study? Of maak een duidelijke call-to-action naar de contactpagina.
5. Meten is weten
Letterlijk. Verbind je website met Google Analytics en kijk hoe het gaat. Ook Hotjar kan handig zijn, dit is als het ware een heatmap van je eigen website. Hierdoor kan je het online gedrag van je bezoekers in kaart brengen en vooral… Bijsturen indien nodig!